Campus Aalst  
nl  

gelieve een campus te selecteren

campus Aalst
campus Brussel
campus Gent
campus HIG
campus Parnas
campus Waas

Zorgeloos de examens in met deze studietips!

info

Geplaatst op 07/12/2015
examenactie , stuvoplus , studiestress , studiebegeleiding
Zorgeloos de examens in met deze studietips!


Onze studentenbegeleiders geven je graag nog enkele laatste studietips.

Heb je geen blokplanner kunnen bemachtigen tijdens onze examenactie, download hem dan hier

  • Examens in-zicht = Begrijp wat je studeert!

De examens staan (weer) voor de deur! Heel wat leerstof om te verwerken dus. Zorg ervoor dat je de leerstof begrijpt (de grootste voorbereiding hiervoor gebeurt tijdens het semester) voor je ze gaat instuderen. Tips: stel jezelf vragen, leg de leerstof uit aan een medestudent, leg verbanden binnen/tussen hoofdstukken / vakken / met de actualiteit, structureer, schematiseer…

  • Laad jezelf op! = Plan voldoende ontspanningsmomenten in.

Tijdens de blok- en examenperiode is het nodig om veel te studeren (richtlijn: 8 à 10u per dag). Hierbij is het belangrijk dat je voldoende pauzes inlast, zo hou je je concentratie optimaal. Daarnaast is het helpend om beweging en ontspanning (bv. sociale contacten) in te bouwen in je planning.

  • Sleeping to remember = Voldoende slaap is goed voor je geheugen!

Voldoende slaap is belangrijk! Slaap is essentieel om de informatie die je overdag studeert, nog een keer te verwerken en te integreren, waardoor het geleerde beter opgeslagen wordt in je geheugen. Daarnaast bevordert slaap je gemoedstoestand en motivatie.

  • Preoccupied with a single leaf, you won’t see the tree = Gebruik je inhoudstafel om het overzicht te bewaren

Bekijk voor je begint te studeren eerst je inhoudstafel, zodat je al een zicht krijgt op de korte inhoud. Je kan je inhoudstafel vergelijken met een kapstok en je leerstof met een hoop jassen. Zonder kapstok, komt elke jas (elk stukje leerstof) op een nieuwe hoop terecht. Zonder structuur is het moeilijk om de leerstof terug te vinden in je geheugen. Als je je inhoudstafel als kapstok gebruikt, dan kan je de leerstof veel gestructureerder opslaan én terugvinden.

  • Hou je lijn strak = Stel een haalbare en realistische planning op

Nee, we hebben het hier niet over op dieet gaan - hoewel gezonde voeding tijdens de examens natuurlijk wel een aanrader is. Eet geen te grote porties en niet te vettig, anders krijg je een loom gevoel.

We raden je aan een vast en strak ritme aan te houden tijdens de blok- en examenperiode. Begin bv. elke dag op hetzelfde uur te blokken (bv. 8u30) met vaste pauzemomenten.

Maak een realistische en concrete planning op en houd je daar aan. Je kan hiervoor de blokplanning gebruiken die we uitgedeeld hebben (indien je er geen hebt kunnen bemachtigen, kan je er op deze website één afprinten).

Maak een overzicht van al je vakken en bepaal hoeveel en welke dagen je aan elk vak zult besteden tijdens de blok (rekening houdend met het aantal dagen dat je nog ter beschikking hebt tijdens de examens).

  • Herhaal met mate(n) = Herhaal en focus op de moeilijke onderdelen

Met of zonder je maten studeren, dat beslis je uiteraard zelf. Elkaar uitleg geven over delen van de cursus die je niet zo goed of juist wel goed beheerst, helpt jezelf en je vrienden vooruit. Begin hier tijdig mee (lees: niet pas de dag vóór het examen).

Het is ook belangrijk dat je tijdens de blok voldoende aandacht besteedt aan de moeilijkste en belangrijkste delen van de cursus. De meer gemakkelijke leerstofonderdelen kijk je uiteraard ook nog wel eens na, maar daar hoeft niet het grootste deel van je herhalingstijd naar toe te gaan.

M.a.w., durf snel te gaan over de delen waarvan je weet dat je ze kent en steek je kostbare tijd in de delen van de cursus waarvoor je het nog nodig hebt!

Controleer ook regelmatig of je de herhaalde leerstof voldoende beheerst. Dit kan door je leerstof in je hoofd of luidop trachten op te zeggen of het in kernwoorden neer te schrijven. Probeer uit wat voor jou het beste werkt!

  • In okselvijvers verdrink je niet = Een gezonde portie stress is oké!

Stress hoort er bij! Elke student heeft er in mindere of meerdere mate mee te kampen.

Stress zorgt ervoor dat het adrenalinegehalte in je bloed stijgt met als gevolg dat je meer gefocust en alerter bent. Dit zal je examens ten goede komen.

Aanvaard in de eerste plaats dat je stress hebt of zal hebben op een examen. Zo hoef je vooraf niet te stressen omdat je weet dat je op het examen gestrest zult zijn.

Wanneer je stressniveau teveel stijgt, kan dit echter negatieve gevolgen hebben, zoals verminderde concentratie en veel piekeren.

Probeer wat tot rust te komen door een rustige buikademhaling. Je kan bewust beslissen je niet bezig te houden met je piekergedachten (het zijn maar gedachten) en jezelf positief voorhouden: “ik doe wat ik kan op de tijd die ik heb, als het niet goed is dan is het maar slecht!”. Dat helpt.

Stress kan er ook voor zorgen dat je een aantal lichamelijke klachten krijgt: buikpijn, buikkrampen, geen hongergevoel, buikloop, hoofdpijn, versnelde hartslag, klamme handen… Deze symptomen verdwijnen ook weer snel wanneer je stress terug daalt (bv. na het afleggen van het examen) en zijn geen reden om een examen niet te kunnen afleggen.

Indien de klachten heel ernstig zijn of blijven aanhouden na de examens, neem je uiteraard best contact op met je huisdokter.

  • Face je boek = Geef afleiders geen kans

Studeren vergt veel concentratie en doorzettingsvermogen.

Zorg er dan ook voor dat je afleiders zoveel mogelijk buiten spel zet! Meestal weet je van jezelf wel waar je het meest door afgeleid wordt. Wees streng en consequent voor jezelf en organiseer je studeerplek op een dusdanige manier dat je de verleiding zoveel mogelijk kan weerstaan.

Concreet kan dat dus betekenen dat je je smartphone of GSM in een andere kamer legt, dat je bepaalde computerprogramma’s blokkeert, dat je niet surft naar je lievelingswebsites…

Het checken van facebook of andere ontspanning doe je tijdens je langere pauzes die je op voorhand inplant. Advies hierbij: na elk uur neem je een 5-tal minuten pauze (langer hoeft niet, even iets klein eten of drinken, rechtstaan van je bureau en wat rondlopen, toiletbezoek…). Na 3-4 u studeren heb je nood aan een langere pauze van minstens 1 uur. Een 8-tal uur per dag studeren is voor de meeste studenten een goed gemiddelde en is vol te houden mits voldoende slaap en gezond eten gedurende deze periode.

  • Sla je beter over = Een gezonde geest in een gezond lichaam!

Sla, sla je beter over. Wist je dat deze groente erom bekend staat slaapverwekkend te zijn? Of dat nu klopt of niet laten we in het midden, het is wel zo dat wat je eet een invloed kan hebben op je concentratie. Zo vermijd je best te grote en vettige maaltijden, ze kunnen zwaar op je maag blijven liggen en je loom of suf maken. Geen aanrader dus!

In plaats daarvan eet je best verschillende kleinere maaltijden verspreid over de dag en met voldoende afwisseling: groenten, fruit en noten mogen hierbij zeker niet ontbreken en bezorgen je de nodige mentale energie!

Alcohol beperk je zoveel mogelijk of nog beter, doe aan geheelonthouding op dit vlak in de blok- en examenperiode. Alcohol voor het slapen gaan, doet je ontspannen en beter inslapen, maar heeft een slechtere nachtrust tot gevolg omdat je slaapcyclus verstoord wordt.

Ook energie- en suikerrijke dranken consumeer je best met mate, ze geven je in eerste instantie een boost, maar nadien komt er een terugslag en voel je je meer moe dan voorheen.

Over medicatie zoals slaap-, kalmeer-, of opwekkende medicijnen kunnen we kort zijn: te mijden! Indien je meent dat het toch noodzakelijk is dat je deze middelen gebruikt, doe het dan enkel op advies en onder controle van de huisdokter.

  • Als het niet goed is, is het slecht. = Don't worry. Worrying doesn't take away tomorrow's troubles, it takes away today's peace.

Wanneer je angstig bent voor een examen (of bij de voorbereiding ervan), is het belangrijk dat je onder ogen durft zien dat het ook niet goed kan gaan. Zeg dus niet tegen jezelf ‘ het moet goed gaan, ik mag niet buizen’ maar wel ‘ik ga er 100% voor, ik studeer hard, maar als het niet lukt, dan is het maar zo…’ (maak er een sterke leuze van voor jezelf, die je meerdere malen per dag hardop of inwendig uitspreekt). Als je last hebt van faalangst durf je er vaak zelfs niet aan denken dat het ook mis kan lopen. Het is echter heel belangrijk dat je je een mentale voorstelling durft maken van je worst-case scenario, ‘je ultieme mislukking in je studies’: een zware 2de zit, een deel van je jaar opnieuw moeten afleggen, met de studie moeten stoppen… Denk erover na hoe je je in deze situatie stand zou houden en hoe je deze moeilijkheden het hoofd zou kunnen bieden. Pas als je jezelf erop kan vertrouwen dat je stand zou houden – moest dit scenario zich voordoen - kan je je angst onder controle houden.Uiteraard zal een goede voorbereiding de kans vergroten dat je slaagt. Je doet er je uiterste best voor, maar er is altijd een kans dat het niet lukt. 100% zekerheid heb je nooit in het leven!